Co wchodzi w zakres higieny szpitalnej?

Wymagania stawiane szpitalom w zakresie higieny są szczególnie wysokie. Pomieszczenia szpitalne, w których czystość jest niewystarczająca, stanowią zagrożenie dla przebywających na oddziałach chorych, znacząco wydłużając czas rekonwalescencji. Myśląc o higienie szpitalnej, należy pamiętać o wielu czynnościach kluczowych dla końcowego efektu i mających bezpośrednie przełożenie na poziom zadowolenia i zdrowie podopiecznych, a także komfort pracy osób zatrudnionych.

Poradnik dobrego zarządcy

Państwowa Inspekcja Sanitarna jasno wyznacza procedury higieniczne, obowiązujące we wszelkiego rodzaju placówkach medycznych. Pomieszczenie szpitalne, w odróżnieniu od powierzchni mieszkalnych, powinno cechować się nie tylko starannie umytymi podłogami, czy szafkami. W miejscu o tak szczególnym przeznaczeniu należy również pamiętać o dezynfekcji. Duże metraże powierzchni, o które musimy zadbać, najskuteczniej poddają się czyszczeniu przy użyciu specjalistycznych maszyn.

W szpitalu znajdują się również różnego rodzaju przyrządy apteczne oraz szklane próbówki, których utrzymywanie w stanie sterylności jest podstawą każdej zadbanej placówki medycznej. Nieco więcej zachodu wymaga regularna dbałość o tapicerkę meblową i ewentualne wykładziny dywanowe, mogące znajdować się w niektórych pomieszczeniach socjalnych szpitala.

Dobry zarządca pomyśli również o regularnym zaopatrzeniu szpitala w środki higieniczne, takie jak papier toaletowy i papierowe ręczniki, mydło, środki do dezynfekcji rąk i worki foliowe. W szpitalnej stołówce nie może zabraknąć środków do mycia naczyń. Zadbania wymaga też roślinność, znajdująca się zarówno w środku, jak i na zewnątrz obiektu.

Profesjonaliści w służbie zdrowiu

Dla skuteczności naszych działań korzystne będzie zatrudnienie profesjonalnej firmy sprzątającej, specjalizującej się w utrzymywaniu porządku na terenach placówek medycznych. Zmniejszymy w ten sposób zakres obowiązków bezpośrednich pracowników szpitala, ograniczymy powierzchnię magazynową potrzebną do przechowywania środków czystości, a także zniwelujemy do minimum konieczność zajmowania się organizacją ważnego zagadnienia, jakim jest higiena szpitalna. Korzyści te szybko znajdą odzwierciedlenie w zadowoleniu chorych, jak i personelu medycznego oraz będą miały bezpośredni wpływ na skuteczność leczenia.